I dagens hektiske erhvervsklima er det vigtigt, at vi er alle på den samme side, højre? Men hvordan kan vi vide, hvis vi opfylder disse standarder? Virksomhedsejere og ledere kan undgå usikkerheden, og det er her ISO 9001 certificering kommer.
Standardisering af kvalitetssystemer
ISO eller International Organization for Standardization, blev etableret i 1947 at udvikle internationale standarder for alt fra elektronik til styringssystemer. At have over 13.000 standarder i øjeblikket på plads, skabt ISO overvågning og certificering processen kendt som ISO 9001. Dette begyndte drev mod kvalitetsstandarder.
Forbedring af kundetilfredshed
Virksomheder vælger at gennemføre ISO 9001 og Bliv certificeret fordi mange kunder og industrier kræver det. Ved at holde gæsterne glade, kan de øge salg og rentabilitet for deres virksomhed. Og hvis et område af virksomhedens program synes at være for bureaukratisk og ikke-værdiskabende, så kan det også være et område for løbende forbedring indsats.
Styrke virksomhedens ydeevne
Både kunder og industrier ens bruge ISO-certificering som en måde at evaluere og revidere deres leverandører og produkter. Gennem en uafhængig bekræftelsesprocessen, kan kunder få sikkerhed for, at deres leverandørers produkter. Og som en leverandør bliver certificeret, kravet om test er vinkede, hvilket sparer virksomheden både tid og penge.
Udvikle bedste praksis
Ansat som “Bedste praksis” model, udnytter ISO 9001 filosofi “Plan–Check-Act” løbende forbedring cyklus at opnå krav. Denne proces tilgang centrerer omkring otte kvalitet management principperne bruges af ledelsen som en guide mod forbedring af ydeevnen og identificere de vigtigste elementer i en god kvalitetssystem:
Kundefokus
Lederskab
Inddragelse af befolkningen
Proces tilgang
Systemer tilgang til ledelse
Løbende forbedring
Faktuelle tilgang til beslutningstagning
Gensidigt gavnlige leverandør forholdet
Bygning stabile processer
ISO 9001 politikker, procedurer og formularer kan give arbejdsgivere, ledere og medarbejdere med en systematisk og konsekvent tilgang til gennemførelse af politikker, planer, procedurer og arbejde rutiner. I stedet for at bygge deres egne politikker og procedurer fra bunden, foretrækker nogle virksomheder at ansætte professionelle forfattere, der har allerede udarbejdet et sæt af skriftlige politikker og procedurer for at hjælpe på vej til certificering.
Revision et System
I certificeringsprocessen udfører en uafhængig registrator revision på stedet af en virksomheds operationer til at kontrollere, at det er i overensstemmelse med ISO-standarden. Opfylder virksomheden, bliver virksomheden registreres som ISO 9001 kompatibel.
Møde selskab og kundebehov
På vej til certificering, kan en virksomhed opfylde sine ISO behov af:
Bruger veldefinerede processer og procedurer til at opbygge stabile processer
Uddannelse i forbindelse med revision og certificering
Løbende forbedring med ISO 9001 standarder
Mærke forskellen
Med komplet procedurer manualer til ISO 9001 Quality Management System, krævede HR procedurer og en ISO uddannelse klasse, kan en skabelon som en ISO 9001 Quality Manager procedurer Manual serien hjælpe en virksomhed på vej til ISO 9001 certificering. Undertiden indsatsen kan være meget stor, men virksomheder typisk mærke en bemærkelsesværdig forskel i effektiviteten efter det første år.